Engranatges marítims: Masculinitats, identitats transatlàntiques i empreses de gènere

A Europa, el pas del feudalisme al capitalisme portaria la expropiació dels pagesos dels boscos europeus i les terres comunes, i també la relegació de la dona al treball no remunerat, les lleis de la propietat privada, la monopolització dels mitjans de producció, la aparició de fàbriques necessitades d’obrers a les ciutats i la acumulació de capital. En aquest context neix Amèrica pels Europeus i amb ella, una narrativa de llibertat i de paradís en la terra també connectada a la creació de la masculinitat moderna.

El projecte colonitzador d’Amèrica o Abya Yala, es dibuixa com la possibilitat de l’home de sortir d’aquesta mena de gàbia feta per deu i d’un disseny projectat per les normes culturals de la subjectivitat i el gènere del catolicisme medieval. S’albirà el continent Americà i amb ell la narrativa cosificadora de la naturalesa. Els relats de l’home que pren les regnes del seu destí, l’home “fet a si mateix”, segueixen un ethos racionalista de llibertat, desig irrefrenable, individualisme i jo transcendent separat de la corporeïtat i moral catòlica. La resta forma part d’una transició a la masculinitat moderna connectada al capitalisme racial i a tots els seus relats, des dels cowboys i els exèrcits imperialistes al sud global fins a Neo en “La Matrix”. La llibertat individual s’institucionalitza i es connecta a la economia i al dret constitucional burgès, es a dir, la llibertat per produir, comerciar, augmentar la riquesa de les nacions amb irrefrenables lleis de la propietat privada, de l’oferta i la demanda. 

Es creen dispositius de la memòria que celebra navegants, conquistadors i exploradors com a contrapart d'un projecte de modernitat i "desenvolupament" que exalta la racionalitat calculadora i la perícia tècnica de la subcultura emprenedora del capitalisme, en un món marcat per la crisi mediambiental, la desconnexió amb les funcions vitals del cos humà i el consum massiu de sang i pólvora.

El món marítim peninsular del segle XVI al XIX, estava dominat per les relacions colonials en una empresa de gènere i violència, d'homes europeus sols, aïllats de la família, que operen en “territori de frontera” i viatgen a llocs desregulats segons la norma hegemònica per colonitzar o buscar fortuna. Segons Connell, “el primer grup que es pot definir com un tipus cultural recognoscible de masculinitat en el sentit modern, són els conquistadors”[1]. Desplaçats de les relacions humanes socials habituals, es transformen en una empresa massa violenta de difícil control per la corona i les autoritats (no oblidar la denuncia del pare Las Casas i la seva demanda de control per les atrocitats dels espanyols amb els aborígens americans).  

Identitats de frontera

¿Com es conforma una identitat de frontera? A les fronteres es teixeixen històries i formes de gènere i masculinitat. Tradicionalment aquestes identitats s’han determinat per extensos territoris, escassos centres urbans i condicions de vida “fora de la llei”. La frontera és el territori perifèric considerat violent, agrest, de difícils condicions de vida o de actuació fora de la norma per homes joves i solters que comencen una nova vida al vaixell, a ports o pobles allunyats dels grans centres urbans. Si la vida al Oest Nord-americà o a les Pampes argentines resultava difícil i “agrest”, la vida al mar, al vaixell i a les rutes atlàntiques apunten models de masculinitat sota un codi de vida auster i un comandament únic.

Per parlar d’agents colonials actuants a escenaris de frontera tenim d’una banda la connexió a fluxos financers, tràfic i comerç, i la apropiació de territoris amb mentalitat colonial seguint un ordre jeràrquic de colonització, “civilització” i extermini com a fases d’un cicle vigent fins als nostre dies que comporta extracció de recursos, explotació i dominació de totes les “altres” humanitats considerades subalternes. Dins d’aquesta obsessió per la racionalitat, el poder i el control trobem aristòcrates, comerciants, exploradors, colonitzadors, soldats i conquistadors.

Llavors l’esclavista sense escrúpols salta de la colònia al marc europeu i es transforma de la nit al dia en l'home de negocis triomfador que trobem a arxius i museus avui dia. Supervivent de perills, epidèmies, tribunals de justícia i persecucions en fronteres i mars "llunyans", el traficant anhela inserir-se a l'alta societat i per tant silencia el seu passat negrer i contracta biògrafs per descriure la seva transformació en un burgès emprenedor.

En aquest mateix context tenim personatges com l’esclavista Jaume Torrents i Serramalera a qui dediquen sentides esqueles de diaris locals a la seva mort i que, com indica Xavier Juncosa i Gurgui arriba fins avui amb una biografia “impol·luta”: “una vida ejemplar, un patriota en la guerra, una fortuna ganada gracias al sudor de su frente, un patricio generoso, un padre de familia modélico y un cristiano piadoso y devoto. El hombre perfecto. El arquetipo del hijo predilecto. Jaume Torrents Serramalera tuvo una enorme habilidad para jugar a dos bandas y no quemarse en vida. No obstante, gracias a las últimas investigaciones historiográficas, también sabemos que fue el esclavista oculto.”[2]

El cowboy: racionalisme calculador i perícia tècnica 

Les biografies reals d'aquests homes parlen de les estructures de dominació d'una elit tecnòcrata, d'agents de poder que transgredeixen les fronteres d'un mític continent americà llunyà com a espai de colonització a vegades dibuixat com a rústic, bàrbar o inhòspit pel relat hegemònic. Prenent l’exemple d’aquests homes, podem establir una comparativa amb el vaquer (cowboy) que segons Connel esdevé símbol de la masculinitat racionalista i calculadora impulsada a partir de la revolució industrial, com a contrapart d’una població originària nadiua en territori de frontera[3]. És el paradigma de les relacions de producció, el capitalisme i la imatge de masculinitat en Nord-Amèrica, un símbol connectat a la norma de supremacia sota l'hegemonia "Euro/nord-americana".

El “cowboy” funciona com a símbol d’aquests principis representatius d’una masculinitat de frontera. Contraposat a la figura del colon agricultor o el treballador europeu pioner casat i assentat a camps o ciutats dels nous centres americans, el cowboy revela un ordre epistèmic de violència sense control que sovint maniobra en la il·legalitat. [4]

Tampoc totes les fronteres, ciutats i territoris són iguals. Com ho demostra Jose Antonio Piqueras quan parla del mètode indiciari que es fa servir a la historiografia, l'imaginari de la febre d'or amb capitals fets a Amèrica o Cuba no és comparable a la febre d'or californiana que gira al voltant de la mina i la sort dels seus descobridors. A la Cuba de finals del segle XVIII i XIX l'única manera de fer fortunes és participant directa o indirectament en el negoci esclavista, on els recursos a extreure són la força de treball d'africans esclavitzats i els recursos naturals de grans extensions de terra fèrtil.

Sempre invoquem l’esperit auster i estalviador quan parlem d’indians dins l’imaginari romàntic i meritocràtic de l’home que “fa les Amèriques” i torna amb una gran fortuna “gràcies al seu esforç”. L’home jove que puja ràpidament de posició dins d’una casa comercial o una companyia te també al darrera la seva inserció dins d’un teixit de suport familiar, d’amistats i conterranis de xarxes de veïnatge comarcal, que acompanyen als catalans com a modus operandi en terres americanes. Entre les peces d’aquesta cadena migratòria trobem sempre la carta de recomanació com a baula inicial, que indica la complicitat de la persona encarregada de la rebuda a Amèrica i després tenim les col·locacions en negocis d’altres catalans que molt sovint s’emplacen uns al costat dels altres en el mateix carrer i altres moviments com poden la conformació de les cases, societats i firmes comercials o els traspassos de negocis entre la mateixa xarxa catalana.[5]   

La operació dins d’aquestes comunitats endogàmiques molt ben cohesionades sembla indicar la creació de xarxes poc obertes a l’exterior de les societats “d’acollida”, xarxes que no es distingeixen per la integració a la cultura local. Considerant el percentatge tan gran d’emigrats catalans a Cuba o Puerto Rico d’una banda i la poca empremta de la cultura caribenya en els poblats i ciutats peninsulars “de tornada”, podem assenyalar una manca d’integració als valors, les tradicions i l’estil de vida de les societats americanes d’aquests que paradoxalment avui anomenem “americanos”.

No obstant tot això, a Cuba, concretament a finals del segle XVIII i tot el segle XIX, no es podien fer grans fortunes en deu ni quinze anys solament amb l’esforç o l’estalvi, el gran mite del indianisme. Arribar a Cuba en ple boom del sucre significava o arribar com a migrant forçat des del continent africà o com a colon blanc des del continent europeu. Dues baules de un tràfic continu, on tenim d’una banda persones segrestades contra la seva voluntat amb la tecnologia d’armes angleses, factors i vaixells europeus, de l’altra banda, emigrants en situació de privilegi pel sol fet de ser blancs i europeus. Un cop a Amèrica, sense cap mena de suport local, els primers quedarien tancats en un grup social etiquetat amb la paraula “negre” i esclavitzats mitjançant un contracte de compra (abans de fer-se el contracte, als factors o durant la travessa no es consideraven encara “esclavitzats”) on se’ls extrauria la seva força de treball de manera intensiva i sense retribució, la qual cosa els separa de la gran massa d'obrers assalariats consumidors. Els segons (traficants directes, intermediaris, consignataris, comerciants, funcionaris, polítics, etc...) aixecarien grans fortunes degut a la especulació ocasionada per la il·legalitat del negoci i el seu creixement accelerat: “al crecer el negocio azucarero y cerrar su estructura exportadora-importadora, aumenta desmedidamente la importancia del comerciante en su doble función comercial y bancaria. Ellos venden el tasajo para los negros, las cajas y bocoyes abatidos, los clavos y los aros, las esquifaciones, los güijes, los dados, las calderas...”[1] arribant a la formació d’un sistema esclavista de gran intensitat i una estructura política colonial que legitimava l’intermediari.  

La revolució industrial connectada al sucre i al cotó desplaça al petit productor tant a la colònia com a la península, portant l’accent en el gran productor i la seva racionalitat calculadora, el desenvolupament tècnic accelerat i la acumulació de capital com a resultat de l’esclavitud, el tràfic, la extracció de recursos i la explotació.

La figura de l'indiano noucentista està unida a la retòrica d'idealització de la modernitat que amaga el seu rostre colonial amb la fetitxització de la llibertat, la individualitat, la democràcia, l’estat de dret, la ciència i la tecnologia. Es tracta de una nova entitat política, un agent colonial que arribant a la península talla el cordó umbilical amb les arrels sagnants de les seves fortunes.

“¿Nobleza un aventurero? ¿Honor un desconocido?¡Sin padre, sin apellido, advenedizo, altanero!” El drama del Duc de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino, anuncia una nova realitat.

Els indians sobresurten al principi com a masculinitats aventureres, "de frontera" contraposades a les antigues masculinitats "de llinatge"-, en un sistema dominat per la depredació, l'utilitarisme, l’ampliació dels mercats globals, la esclavització, la il·legalitat, la destrucció d’ecosistemes i la violència difícil de regular per les institucions hegemòniques. Al mateix temps que hi ha un canvi de formes hereves del feudalisme al capitalisme la empresa de gènere relacionada amb els indians evoluciona a formes de masculinitat hegemònica amb la participació empresarial en les rutes atlàntiques colonials; és l'home que finança expedicions per connectar mercats internacionals mitjançant el tràfic esclavista.

A l'imaginari català aquestes "masculinitats de frontera" les envolta una aura quasi mítica i un exemple el tenim a la figura de l'esclavista Pigat, amb una biografia tan farcida d'accions temeràries i fabuloses que acaben per convertir-se en llegenda amb matisos d'heroisme.

No obstant això, com assenyala Xavier Sust al seu llibre "Deu històries negreres", "possiblement el Pigat no era el personatge fabulós, temut i admirat alhora, que descrivia (...) sinó un capità negrer com els que, l'any 1844 descrivia el marí de guerra espanyol Baltasar Vallarino:

“La generalidad de los capitanes africanos son fanfarrones, vanos y orgullosos, teniendo la infundada fantasía de que solo por ser negreros superan en mérito a los del licito comercio. Su cerebro cargado de viento ecsije que sus subalternos los mire como a Dioses; pretendiendo ser entendidos por miradas y obedecidos con una simple humildad que dejenera en bajeza”.[1]

L'honor és un concepte molt vinculat a les antigues masculinitats que basen la seva hegemonia en la noblesa, el llinatge, la neteja de sang i l’arbre genealògic. Al contrari Xavier Sust retrata un món que no té res a veure amb codis d'honor o heroisme, un món d'estratagemes, enganyifes, tretes i xarxes corruptes d'il·legalitat que fa recordar la novel·la picaresca espanyola amb el seu xoc cultural, el contrast de valors antiheroics i la decadència de l'Espanya imperial al segle XIX. Els capitans alteren dades, noms, nacionalitats, lleis, porten documentació falsa, compren la voluntat dels funcionaris als ports i s'inventen històries per escapar de l'armada anglesa i enriquir-se amb una violència calculadora que no veu éssers humans, sinó mercaderia.

La recopilació de textos Negreros i esclavos, Barcelona i l'esclavitud transatlàntica també descriu al marí català que travessa l'Atlàntic i accedeix a un lloc "agrest" segons la norma europea que fa més difícil la tasca dels cossos controladors de la família, la religió i l'Estat.

La figura del mariner aventurer apareix no poques vegades a l'imaginari català, homes que surten a les lletres de les Havaneres o "cants de tavernes", el "llop de mar", l'europeu allunyat del seu entorn, aïllat de l'ambient familiar, les seves normes i costums, com el pirata Joan Torrelles, que en un context subversiu i difícil de regular, exalta l'adoració del vi, les dones i la llibertat.

Creuant la frontera s'accedeix a altres escenaris que pels esclavistes serien el vaixell, el mar, les factories africanes, les xarxes de contraban caribenyes, les costes, ports i illes de la costa occidental africana, les ciutats i poblats americans, els llocs d'embarcament i els llocs de travessia. El vaixell esdevé país propi i el capità la màxima autoritat que donava mànega ampla a l'actuació fora de la norma.

Analitzant les biografies dels capitans negrers catalans José Carbó, Pedro Manegat, Gaspar Roig i Esteban Gatell al llibre esmentat, Martín Rodrigo explica: "El capitán de un barco "negrero" era agente de negocios y máxima autoridad a bordo de un buque en el que se transportaban personas en contra de su voluntad”.

“Cualquier capitán negrero cumplía, al menos, dos funciones: era el agente de negocios comisionado por el armador y por los financiadores de cada expedición negrera para la compra de su humana mercancía (el responsable, en última instancia de entenderse con los factores establecidos en las costas de África o, en su defecto con los comerciantes o dirigentes locales) y era también, sobre todo, el responsable de mantener la seguridad a bordo del buque, un elemento central en cualquier viaje trasatlántico pero más en aquellos en los que se transportaban centenares de personas, de un continente a otro y contra su voluntad. El poder, por lo tanto, de los capitanes negreros era incuestionable, y su autoridad necesaria para el buen desempeño del negocio”.[2]

Els capitans posseïen un poder tan gran perquè ocupaven una posició estratègica en l'economia internacional. Com apunta Rediker en The Many-Headed Hydra... "L'Estat dona llicència al capità per utilitzar càstigs corporals, a fi de mantenir la subordinació i la "regularitat" de la tripulació, i de fer complir la seva missió de vincular els mercats del món" (Rediker, 2014:209).

Un altre punt d’interès és el principi "meritocràtic" del valor concedit a la perícia tècnica de la masculinitat racionalista del capitalisme atlàntic, la qual es pot comprovar en l'elecció dels capitans negrers i la preponderància central de capitans amb experiència i destresa: "(el armador)...Gil se vio obligado a aceptar todas las condiciones de Botet (de quién se decía que era bastante práctico en estas operaciones por tener 8 viajes a sus espaldas) como única vía para asegurarse el éxito económico de aquella nueva aventura".

Conforme als principis de construcció de la masculinitat moderna, aquesta perícia tècnica té un lloc institucional de formació i adquisició de coneixements. L’Escola de Pilots d’Arenys de Mar va ser segons Xavier Sust el principal centre de formació de marins que van practicar el comerç negrer entre 1807 i 1820: “68 dels 115 vaixells catalans relacionats per Josep M. Fradera en el seu escrit La participació catalana en el tràfic d’esclaus (1789-1845), que van practicar el comerç negrer entre 1807 i 1820, estaven tripulats per marins que havien estudiat a l’Escola d’Arenys de Mar”.[3]  

Com s'ha demostrat, es tracta de catalans joves que moltes vegades no superen els 20 o 21 anys i que necessitaven fer la travessa Barcelona-Carib-Cuba per obtenir el títol de l'escola de pilots, i més tard, ja experimentats en la navegació, venien a ocupar altres baules de la cadena, arribant fins i tot a capitans de vaixells, consignataris i armadors.

Donem per descomptat que els esclavistes negrers no es consideren a si mateixos homes cruels i intenten imposar la narrativa de l'home fet a si mateix, supervivent d'epidèmies a bord, de condemnes dels tribunals i de la persecució de l'armada britànica. Juguen amb la ambigüitat legal i la impunitat que els atorga la realitat de cossos considerats béns materials a la mateixa època de la il·lustració, les primeres constitucions i la declaració dels drets de l'home i el ciutadà, base de la declaració actual de les Nacions Unides.



[1] Deu Històries Negreres. Expedicions transatlàntiques catalanes al segle XIX. Xavier Sust Fatjó, Ed. Icaria 2022

[2] Negreros y Esclavos. Barcelona y la esclavitud atlántica (siglos XVI-XIX) Editores Martin Rodrigo Alharilla y Lizbeth Chaviano Pérez. Editorial Icaria Antrazyt.

[3] Deu Històries Negreres. Expedicions transatlàntiques catalanes al segle XIX. Xavier Sust Fatjó. Ed. Icaria 2022

[1] El Ingenio, complejo económico y social del azúcar. Manuel Moreno Fraginals. Ed. Circa 2001. 



[1] El Ingenio, complejo económico y social del azúcar. Manuel Moreno Fraginals. Ed. Circa 2001. 



[1] The man that was used up. Edgar Allan Poe.

[2] Jaume Torrens Serramalera, el esclavista oculto. Xavier Juncosa i Gurguí. Negreros y esclavos Barcelona y la esclavitud atlántica (siglos XVI-XIX)

[3] The Big Picture, Masculinities in the recent world history/ R.W. Connell. Theory and Society Vol. 22 No.5 Special Issue: Masculinities (Oct. 1993).

 

[4] Els exemples de cowboys afroamericans que s’han popularitzats als darrers anys, no trenquen la dialèctica dominadors/dominats de la mateixa manera que els soldats afroamericans a la guerra de Vietnam reforcen la narrativa colonialista en territori aborigen mitjançant estratègies de invisibilització. És el dilema i la contradicció implícita als problemes de representació.

 

[5] Indians a Catalunya: capitals cubans en l’economia catalana. Martin Rodrigo Alharilla. Fundació Noguera 



[1] The Big Picture, Masculinities in the recent world history/ R.W. Connell. Theory and Society Vol. 22 No.5 Special Issue: Masculinities (Oct. 1993).

[2] La nación imperial (1750-1918) Vol.1 Josep M. Fradera. Ed. edhasa


Comentarios